نحوه رزومه نویسی

۲۳ خرداد ۱۳۹۴

زمانی که شما می خواهید در کاری استخدام شوید ، روزمه یکی از اسناد مهمی است که باید ارائه دهید . در اغلب موارد مشاهده کرده ام که افراد روزمه ها را به شکل ساده و در نرم افزار word تایپ می کنند و برای کار فرما می فرستند . اگر شما دوست دارید که شغل رویایی خود را به دست آورید ، پس باید بتوانید یک روزمه متفاوت و برجسته نسبت به سایر روزمه ها یی که به دست کارفرما می رسد ، برای خود تهیه کنید . روزمه نویسی اصولی دارد که من قصد ندارم به این اصول بپردازم ، با اندکی جستجو  ، مقالات خوبی را می توانید هم به زبان فارسی و هم به لاتین بیابید . چیزی که من می خواهم در اینجا به آن بپردازم اصول مربوط به طراحی گرافیکی یک روزمه است .

 فارغ از اینکه برای چه شغلی می خواهید روزمه بنویسید ، روزمه شما ، زمانی که به دست کارفرما می رسد ، در نگاه نخست یک تصویر از خود در ذهن کارفرما بر جای می گذارذ. در ایران و در سالهای اخیر به مساله تصویری بودن نوشتار زیاد پرداخته شده است . این مطلب بیان می کند که نوشتار علاوه بر قابلیت خواندن ، قابلیت های تصویری نیز دارند . بنابراین بسته به این که شما برای متن  ، از چه اندازه ، فونت ، ساختار و رنگی استفاده می کنید ، می توانید یک تصویر در ذهن کارفرما بسازید .

البته نحوه چیدمان روزمه تا حد زیادی به شغلی که برای آن درخواست می دهید بستگی دارد . به طور مثال در اغلب رشته های فنی شما نمی توانید از تصاویر به آن گونه که مثلا طراحان گرافیک در روزمه خود استفاده می کنند ، استفاده کنید . بنابراین شما ناچارید تنها با اتکا به چیدمان متن در روزمه ، روزمه خود را به نوعی متمایز کنید .

زمانی که دو روزمه با شرایط برابر به کارفرما می رسد ، روزمه ای که تصویر بهتری از لحاظ طراحی ارائه کند ، شانس بیشتری برای دعوت به مصاحبه خواهد داشت . اگر خودتان توانایی طراحی روزمه را ندارید ، بهتر است این کار را به یک طراح گرافیک که شناخت بهتری به این موضوع دارد ، بسپارید .

طراحی گرافیک و به طبع ، استفاده از آن در روزمه نویسی ، اصولی دارد که می تواند بسیار طولانی و مفصل باشد . بهتر است به جای بررسی این اصول که از حوصله این مطلب خارج است ، یک مثال عملی را بررسی کنیم . برای این موضوع بنده روزمه ای  که برای خودم تهیه کرده ام را انتخاب کرده ام . هر چند این روزمه خالی از اشکال نیست ، اما می تواند دید مناسبی از یک روزمه به دست بدهد . در زیر تصویری کلی از این روزمه را مشاهده می کنید :

روزمه محمد مهدی خدادادی

روزمه محمد مهدی خدادادی

می توانید PDF این روزمه را نیز از اینجا دریافت کنید .

نخست : نکته مهمی که در روزمه نویسی باید رعایت کنید ، این است که سعی کنید همه اطلاعات را در یک صفحه بیاورید . چنانچه که می خواهید علاوه بر روزمه ای که به زبان فارسی تهیه کرده اید ، نسخه لاتین آن را نیز بنویسید ، می توانید از دو صفحه استفاده کنید . البته نوشتن روزمه در یک صفحه اجبار و یا قانون نیست . بلکه این کار به خوانده شدن بهتر روزمه در اغلب موارد کمک خواهد کرد .

دوم : در مورد رنگ بندی روزمه ، از رنگ آبی فیروزه ای به همراه سیاه و سفید استفاده کرده ام . این رنگ را بیشتر به خاطر ایرانی بودنش , هم نشینی مناسبش با رنگ سفید انتخاب کرده ام . سعی کنید حتما از یک یا دو رنگ مکمل در کنار سیاه و سفید استفاده کنید . استفاده از رنگ باعث می شود ، چشم خواننده به نکاتی که شما مایل هستید ، بهتر دیده شوند هدایت شود . البته در این کار نباید افراط شود . سعی کنید تا جایی که امکان دارد ، از استفاده بیش از مورد از رنگ بپرهیزید . این کار علاوه بر اینکه باعث می شود ، نکات مهم در روزمه گم شوند ، شما را فردی بی تجربه و با هیجانات معرفی خواهد کرد و البته این چیزی نیست که اکثر کارفرماها بپسندند .

وجود فضای سفید ( که الزاما هم سفید نیست و بیشتر به فضای خالی تعبیر می شود) ، به حرکت صحیح چشم در صفحه و بهتر دیده شدن نوشتار کمک می کند . در استفاده از فضاهای سفید ، جسور باشید .

سوم : تقسیم کردن روزمه ، به ستون ها ، می تواند کمک خوبی باشد تا شما بتوانید از تمام فضای روزمه استفاده کنید . در اینجا ، روزمه را به دو ستون تقسیم کرده ام . اندازه ستون اول قدری بیشر از ستون دوم است . روزمه هایی را دیده ام که در بخشی از آن از دو ستون و در بخشی دیگر از سه و تعداد بیشتری از ستون ها برای نوشتن مطلب استفاده کرده اند . بسته به کار شما حتما از ستون ها استفاده کنید .

چهارم : اسم و مشخصات تماس را بالای روزمه بیاورید . در این روزمه من روبروی اسم ، مختصر توضیحی از فعالیتی که در آن هستم ، داده ام . در زیر این بخش و در یک خط اطلاعات لازم برای تماس را آورده ام . ضمن اینکه از آیکون ها ، به جای نوشتار استفاده کرده ام . مثلا به جای نوشتن ایمیل ، از آیکون پاکت استفاده کرده ام .

اسم و مشخصات در روزمه

اسم و مشخصات در روزمه

پنجم : سعی کنید حتما از نمودار ها و اینفوگراف ها در روزمه استفاده کنید . نمودارها و اینفوگراف ها علاوه بر اینکه تصویر خوبی از روزمه می سازند ، باعث می شود تا کارفرما با یک نگاه بتواند درک خوبی از موقعیت شما به دست آورد . استفاده درست و مناسب از نمودارها می تواند سبب تمایز روزمه شما بشود .

استفاده از نمودارها و اینفوگراف ها در روزمه

استفاده از نمودارها و اینفوگراف ها در روزمه

ششم : در مورد بخش تصویری روزمه ، من از فرم دایره به همراه لوگوی شخصی بهره برده ام ، که این کار باعث می شود روزمه از یکنواختی خارج شود . استفاده از لوگوی شخصی کمک می کند تا شما یک برند مربوط یه خود را ایجاد کنید و به روزمه و کار خود هویت ببخشید .

استفاده از لوگو و هویت در روزمه

استفاده از لوگو و هویت در روزمه

هفتم : استفاده درست از فونت ها می تواند ، تمایز در روزمه را سبب شود . بهتر است فونت تیترها ، با فونت متن متمایز باشد . توجه کنید ، که استفاده از فونت های گوناگون و ناخوانا به شدت به روزمه ضربه خواهد زد . پس در استفاده از فونت ها دقیق عمل کنید .

نکاتی که به طور مختصر در بالا اشاره کرده ام ، یک الزام واحد نیست و می تواند بسته به شغل و فرد بسیار متفاوت باشد . شاید اگر اکنون که مدتی از تهیه این روزمه گذشته است بار دیگر بخواهم این روزمه را سامان بدهم ، به شکلی دیگر عمل کنم .

 

منبع: pixeler

 

our-telegram-chanel عضویت در تلگرام کاوشگر زمین
برچسب‌ها:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *