نحوه بدست اوردن bmi

۲۱ شهریور ۱۳۹۴

چگونه BMI محاسبه میشود؟

اگر وزنتان (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قدتان (بر حسب متر) تقسیم کنید عدد حاصل را BMI گویند. (مجذور قد / وزن =BMI)

مثال: قد : ۱٫۷۹(متر) ، وزن: ۷۷ (کیلوگرم). پس >> BMI=77/(1.79X1.79)=24

یعنی شاخص وزنی عدد ۲۴ میباشد.

جدول مقایسه ای BMI :

BMI کمتر از ۱۹ یعنی کمبود وزن دارید.

BMI بین ۱۹ تا ۲۵ یعنی وزن مطلوب دارید.

BMI بین ۲۵ تا ۳۰ یعنی مقداری اضافه وزن دارید.

BMI بیش از ۳۰ یعنی چاق هستید.

با تحلیل منطقی فرمول بالا ، BMI به دو فاکتور اساسی وزن و قد بستگی دارد . با افزایش وزن BMI نیز افزایش میابد ولی با افزایش قد BMI به مقدار زیادی (مقسوم مجذور) کاهش میابد. حال چون امکان افزایش قد نیست ، پس برای رسیدن به BMI مطلوب باید وزن را کاهش داد. همانتور که در بخشهای دیگر توضح داده شد وزن با سن رابطه مستقیم دارد. با بالا رفتن سن در افرادی سالم ، عموما حجم توده های چربی زیاد شده و وزن افزایش میابد که با توجه به فرمول ، BMI مطلوب نیز باید تاثیر داده شود.

جدول مقایسه ای BMI مطلوب برای گروه های سنی مختلف :

۲۱ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۷ تا ۱۹٫

۲۲ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۹ تا ۲۴٫

۲۳ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۲۴ تا ۳۴٫

۲۴ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۳۴ تا ۴۴٫

۲۵ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۴۴ تا ۵۴٫

۲۶ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۵۴ تا ۶۴٫

۲۷ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۶۴ به بالا.

در مثال فوق ، اگر سن را ۳۹ در نظر بگیریم ، متوجه میشویم کی BMI مطلوب سن با توجه به جدول فوق ۲۴ است و چون با فرمول نیز به همین عدد رسیدیم ،پس BMI متناسب سن است و در سلامت کامل وزنی بسر میبرم .

از جدول فوق متوجه میشویم که با بالا رفتن سن ، BMI مطلوب نیز افزایش میابد. همانطور که قبلا گفتیم در سنین بالا حجم بافت عضلانی در بدن ، کم کم تحلیل رفته و چربی افزایش پیدا میکند. خوب پس برای افزایش BMI مطلوب هم گام با افزایش سن چه باید کرد؟ چون گفتیم از طرفی عضلات در حال تحلیل است (وزن کم میشود) واز طرف دیگر ما برای سلامتی بیشتر چربیهای اضافی را باید بسوزانیم (باز وزن کاهش میابد) حال با توجه به فرمول ، هم گام با افزایش سن BMI بجای افزایش ، کاهش میابد؟؟؟

جواب این است که ما باید همگام با افزایش سن جلوی کاهش شدید حجم عضلانی را بگیریم و حتی تا هر سنی که بدن توان داشته باشد عضله سازی کنیم که چون جرم حجمی بافت عضلانی نسبت به چربی حدود ۳ برابر است پس میتوان تناسب افزایش BMI مطلوب را حفظ کرد.

حال شاید بپرسید BMI مطلوب به چه دردی میخورد؟

در پاسخ به این سوال ناگذیریم وارد بحث بسیار مهمی که ان را پل ارتباطی سلامتی و تغذیه نامیده اند ، شویم

و ان تعریف وزن مطلوب است.

چگونه وزن ایده ال را محاسبه میکنند؟

شاید شما به چند متخصص تغذیه مراجعه و تعجب کنید که چرا نظراتشان در مورد وزن مطلوب شما کمی با هم اختلاف دارد. دلیل این امر این است که در کتب مرجع دانشمندان فرمولهای متفاوتی ارایه داده اند و اهل فن نیز بر حسب علاقه و تجربه خود یکی از روشها را در محاسبه وزن مطلوب دنبال میکنند.

دوستان توصیه میکنم هرگز دنبال رسیدن به عدد خاصی بعنوان وزن مطلوب نباشید ، چون این فقط یک مرجع قیاس است و به هزاران فاکتور بستگی دارد که عملا برای هر کس ایجاد فرمول شخصی را ایجاب میکند .

به همین دلیل هم دانشمندان فقط قد و در مواردی قد و سن را در فرمول محاسبه وزن مطلوب وارد کرده اند.

ما در اینجا دو روش معمول برای محاسبه وزن ایده ال را توضیح خواهیم داد. با توجه به فرمول بالا

(مجذور قد /وزن=BMI ) اگر در ان ، BMI مطلوب سن خود (رجوع شود به جدول فوق) را قرار دهید میتوانید وزن ایده ال خود را بدست اورید .

پس وزن ایده ال برابراست با = BMIمطلوب x مجذور قد

مثال: برای خانمی ،سی ساله ، با قد ۱۵۰سانتیمتر ، وزن ایده ال برابر است با:

وزن ایده ال = ۳۰ (BMIمطلوب از جدول بالا) x 2.25(مجذور قد به متر) =۶۷٫۵ کیلو گرم.

منبع: مجله سلامتی

 

برچسب‌ها:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *